STANDARDY OCHRONY
MAŁOLETNICH
Polityka ochrony dzieci
w Przedszkolu Niepublicznym
BAJNINIO w Lublinie
Lublin , 2024
Wstęp
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem
STANDARD I – POLITYKA
- Standardy ochrony małoletnich zwane też Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem dotyczą całego personelu przedszkola (pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, stażystów, wolontariuszy i inne osoby pośrednio lub bezpośrednio związanych z przedszkolem).
- Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa:
– zasady rekrutacji pracowników
- zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko oraz relacji między małoletnimi,
a w szczególności zachowania niedozwolone - zasady reagowania w przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia
- zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz utrwalonymi w innej formie
- zasady ochrony wizerunku i danych osobowych
- Polityka jest opublikowana i szeroko promowana wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne
- Dyrektor opracowuje skróconą wersję standardów
a) Skrócona wersja Standardów jest sporządzona z uwzględnieniem jej wykorzystania przez dzieci i rodziców
b) Skrócona wersja zawiera piktogramy, obrazki, itp. ułatwiające jej zrozumienie przez wychowanków przedszkola.
STANDARD II – PROCEDURY
- Placówka wypracowała procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
- Pracownicy przedszkola dysponują danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom. Wszystkie dane kontaktowe do w/w instytucji i organizacji znajdują się w dokumentacji SOM.
- W placówce wyeksponowane są też na tablicy ogłoszeń informacje na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
STANDARD III – MONITORING
a) Przyjęta Polityka ochrony dzieci jest weryfikowana – raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rozdział II
Objaśnienie terminów
- Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas próbny, na czas określony, na czas nieokreślony lub na zastępstwo.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, a w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy lub osoba sprawująca opiekę w pieczy zastępczej.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka rozstrzyga sąd rodzinny.
- Krzywdzenie małoletniego – to każde działanie lub bezczynność jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprywuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój (definicja za D. G. Gill)
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć także popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Przemoc – intencjonalne działanie lub zaniechanie działania jednej osoby wobec drugiej, które wykorzystując przewagę sił narusza prawa i dobra osobiste jednostki, powodując cierpienia i szkody. Wyróżniamy następujące rodzaje przemocy:
- przemoc fizyczna – wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele
- przemoc psychiczna – wyzwiska, upokorzenia, szantaże, groźby i poniżanie
- zaniedbanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych
- przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym oraz zachowania bez kontaktu fizycznego
- przemoc ekonomiczna – używanie dóbr materialnych w celu krzywdzenia, manipulowania, stwarzania sytuacji całkowitej zależności czy ograniczania wolności
- cyberprzemoc – działanie istotnie naruszające prywatność małoletniego lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- Dane osobowe dziecka to wszelkie dane wrażliwe.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem a małoletnim, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich oraz Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi i zachowania niepożądane
- Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci. W ramach rekrutacji pracowników prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.
- Za rekrutację i przyjmowanie pracowników do pracy odpowiada dyrektor przedszkola
- W przedszkolu przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczenia o niekaralności. Dyrektor pobiera od kandydata/kandydatki do pracy w placówce informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600).oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
- Przedszkole przed nawiązaniem stosunku pracy z pracownikiem uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym pracowniku lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacje z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskała oświadczenia pracownika dotyczące niekaralności lub braku toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
- Określone są zasady bezpiecznych relacji wszystkich pracowników przedszkola z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem. Zapoznanie się z tymi zasadami sygnują własnoręcznym podpisem- Załącznik nr 1 do SOM.
5.1. Relacje personelu z dziećmi
Zobowiązuję się do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy moja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działam w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji mojego zachowania.
a) Komunikacja z dziećmi
- W komunikacji z dziećmi zachowuję cierpliwość i szacunek
- Słucham uważnie dzieci i udzielam im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji
- Nie wolno mi zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka, a także krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno mi ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka i jego rodziców/prawnych opiekunów osobom nieuprawnionych. Informacje wrażliwe dotyczące dziecka obejmują dane osobowe dziecka i jego rodziców/opiekunów prawnych, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Szanuję prawo dziecka do prywatności.
- Nie wolno mi zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Nie używam wulgarnych słów, gestów i żartów, obraźliwych uwag.
- Zapewniam dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą mi o tym powiedzieć lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać pomocy
b) Działania z dziećmi
- Doceniam i szanuję wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie angażując i traktując równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikam faworyzowania
- Nie wolno mi nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji zabronionych
- Nie wolno mi utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
- Nie wolno mi proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Nie wolno mi wchodzić w relacje jakichkolwiek zależności wobec dziecka lub jego rodziców/opiekunów prawnych, które mogą sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpnie korzyści. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami, takich jak kwiaty, prezenty składkowe czy drobne upominki.
- Wszystkie nieujęte w tym punkcie działania z dziećmi podlegają obowiązującym przepisom prawnym dotyczących relacji dorosły-dziecko.
c) Kontakt fizyczny z dziećmi
- Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględniając wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruję się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka.
- Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka, dotyczy to sytuacji wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, pomaganiu przy ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i przy korzystaniu z toalety.
- Nie wolno mi bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
- Zachowam szczególną ostrożność w kontaktach z dziećmi, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, będzie dążyło do nawiązywania niestosownych bądź nieadekwatnych kontaktów fizycznych z osobą dorosłą. W takich sytuacjach będę reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomogę zrozumieć dziecku znaczenie osobistych granic.
d) Kontakt poza godzinami pracy
- Jeśli zachodzi konieczność komunikacji z dziećmi z rodzicami/opiekunami prawnymi poza godzinami pracy, to właściwą formą komunikacji są kanały służbowe (email, telefon służbowy, informacja na grupie rodziców).
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych, jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni są osobami bliskimi wobec mnie wymaga zachowania przeze mnie poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/prawnych opiekunów.
- Przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
-rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci
-procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia
-odpowiedzialności prawnej pracowników przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
-procedury „Niebieskiej Karty” - Pracownicy pracujący z dziećmi są przygotowani, by edukować:
-dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem
-opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
Pracownicy dysponują materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz je aktywnie wykorzystują.
- Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi oraz zachowania niepożądane
W dziecku od najmłodszych lat powinno się nieustannie wyrabiać przeświadczenie, że własne bezpieczeństwo jest rzeczą bardzo ważną. Dzieci powinny znać zasady postępowania w różnych sytuacjach życiowych, tak, aby uniknąć zagrożeń. Nauczyciele kształtują w nich umiejętność rozpoznawania niebezpieczeństw, unikania niepotrzebnego ryzyka oraz umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Należy pamiętać, aby zapewnić dzieciom maksimum uwagi i zainteresowania oraz, w miarę możliwości, zorganizować im czas. Dziecko, chodząc do przedszkola uczy się współżycia w grupie rówieśniczej, socjalizacji.
Nauczyciele w toku różnych zajęć oraz zabaw z dziećmi, zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz zachowanie dzieci względem siebie.
Nauczyciele uczą dzieci zachowań pożądanych – życzliwości, uprzejmości, sprawiedliwości, właściwego stawiania granic.
Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa dziecka.
Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci), symboliczna nagroda rzeczowa ( np. naklejka), pochwała przekazana rodzicowi.
W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji swojego zachowania. Po zauważeniu zachowań niepożądanych, z każdym dzieckiem jest przeprowadzana rozmowa.
Zachowania niepożądane:
– obrażanie kolegi/koleżanki
– wszelka przemoc fizyczna: bicie/popychanie/szturchanie/gryzienie/plucie/kopanie
– wyzwiska kierowane w stronę kolegi/koleżanki
– używanie niecenzuralnych słów
– dotykanie miejsc intymnych/podglądanie kolegi/koleżanki w toalecie/ pokazywanie miejsc intymnych
Rozdział IV
Zasady i procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego
- Pracownik przedszkola, który podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, poweźmie informację o krzywdzeniu, jest świadkiem przemocy wobec dziecka, jest zobowiązany niezwłocznie zareagować. Pracownik winien kierować się przepisami prawa, procedurami zawartymi w Standardach Ochrony Małoletnich obowiązujących w placówce oraz jako nadrzędną zasadę uznawać dobro dziecka.
- Pracownicy placówki zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu
małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności o możliwości
popełnienia przestępstwa. Uwagę pracownika powinny zwrócić np. następujące zachowania:
1) dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić,
2) podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp.; dziecko często je zmienia,
3) pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzględniających ćwiczenia fizyczne,
4) dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
5) dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
6) dziecko boi się rodzica lub opiekuna,
7) dziecko boi się powrotu do domu,
8) dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone,
9) dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.,
10) dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób,
11) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka.
- W przypadku uzyskania informacji lub podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek:
– jeżeli wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka lub potrzebuje ono pomocy lekarskiej – poinformować opiekunów, udzielić pierwszej pomocy, w razie potrzeby wezwać pogotowie,
– przekazać informację dyrektorowi placówki lub psychologowi lub pedagogowi specjalnemu
– sporządzić notatkę służbową,
2.1) Jeżeli sprawcą jest pracownik:
a) zachowuje się on negatywnie względem dzieci, ośmiesza, dyskryminuje, mobbuje:
– dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem w celu zawarcia kontraktu zawierającego działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje,
– dyrektor w obecności psychologa, pedagoga specjalnego przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego opiekunami w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz ustalenia planu pomocy dziecku, tj. zapewnienia mu bezpieczeństwa, ustalenia roli opiekunów, wsparcia dziecka przez placówkę, ewentualnie skierowania go do specjalistycznej placówki wsparcia,
– wdrożenie zaplanowanych działań i monitorowanie sytuacji,
– w przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu, dyrekcja podejmuje w stosunku do osoby krzywdzącej dziecko działania wynikające z kodeksu pracy.
b) Jeżeli zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka:
– dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury (obowiązek wynikający z art. 304 k.p.k.),
– dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem w celu poinformowania go o posiadanych informacjach oraz obowiązku złożenia przez niego zawiadomienia na policję lub do prokuratury,
– dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i jego opiekunami w celu poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz ustalenia planu pomocy dziecku, tj. zapewnienia mu bezpieczeństwa, ustalenia roli opiekunów, wsparcia dziecka przez placówkę, ewentualnie skierowania go do specjalistycznej placówki wsparcia,
– wdrożenie zaplanowanych działań i monitorowanie sytuacji,
– w przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu, dyrekcja podejmuje w stosunku do osoby krzywdzącej dziecko działania wynikające z kodeksu pracy.
2.2. Jeżeli sprawcą jest osoba ze środowiska rodzinnego:
a) Istnieje podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka należy:
– dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury (obowiązek wynikający z art.304 k.p.k.),
– wdrożenie zaplanowanych działań,
– w przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu a przyczyną jest brak współpracy z rodzicami/opiekunami, nieprzestrzeganie ustaleń kontraktu lub zauważenie niewłaściwie wykonywanej władzy rodzicielskiej, dyrektor składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (na mocy art.572 k.p.c.).
b) Istnieje zagrożenie dobra dziecka (zaniedbanie fizyczne, psychiczne, konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka, niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka, zaniedbanie, nadużywanie przez rodziców/opiekunów substancji zmieniających świadomość), bądź zauważona jest przemoc fizyczna lub psychiczna wobec dziecka albo dziecko jest świadkiem przemocy, należy:
– przekazać informację wychowawcy grupy,
– wychowawca grupy przy obecności psychologa przeprowadza rozmowę z dzieckiem,
– wychowawca grupy przy wsparciu pedagoga specjalnego i/lub psychologa przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem (w przypadku przemocy w rodzinie – rodzicem/opiekunem niekrzywdzącym), podczas której:
przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia
informuje o zachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia
omówienie roli rodzica/opiekuna w podejmowaniu interwencji (wpieranie dziecka), propozycja wsparcia
informuje o ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej
informuje o placówkach świadczących pomoc
ustalenie planu pomocy dziecku
ustalenie kontraktu zawierającego działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu
– w przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu a przyczyną jest brak współpracy z rodzicami/opiekunami, nieprzestrzeganie ustaleń kontraktu lub zauważenie niewłaściwie wykonywanej władzy rodzicielskiej, dyrektor lub osoba uprawniona:
uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty”
składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (na mocy art.572 k.p.c.)
2.3. Jeżeli sprawcą rówieśnik:
– wychowawca (wychowawcy) grupy, psycholog przeprowadzają rozmowę z dziećmi (sprawcą, ofiarą, świadkami),
– wychowawca (wychowawcy) z psychologiem dzieci uwikłanych w przemoc rozmawiają z rodzicami/opiekunami dzieci w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacji, ustalenia planu pracy z dziećmi, spisania kontraktu z rodzicami,
– wdrożenie zaplanowanych działań i monitorowanie sytuacji,
– w przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu a przyczyną jest brak współpracy z rodzicami/opiekunami, bądź sprawca przejawia demoralizację, wychowawca i/lub psycholog rozważa zmianę planu naprawczego albo dyrektor składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (na mocy art.572 k.p.c.)
- Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie, MOPR w Lublinie, Sąd Rodzinny, Policja);
b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba
- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
a) Osobą odpowiedzialną za złożenie zawiadomienia oraz za wszczynanie procedury niebieskiej karty jest dyrektor przedszkola :Ewa Golec
b) W przypadku braku obecności dyrektora, odpowiedzialne będą inne osoby upoważnione w danej chwili. Nauczyciel wychowawca będący wychowawcą grupy lub nauczyciel znający sytuację domową małoletniego.
c) Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
– Policja, Pogotowie -112
– Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Lublinie– ul. Probostwo 6A, 20-089 Lublin
sekretariat 81 466 55 47
Telefon Zaufania – całodobowy dyżur psychologiczny: 733 588 900
Punkt Interwencyjno-Konsultacyjny – sprawy interwencyjne: 733 588 600
Ośrodek Wczesnej Interwencji dla os. z problemem alkoholowym: 81 466 55 46
– Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Lublinie ul. Marii Koryznowej 2d 20-137 Lublin (siedziba główna) e-mail: centrum@mopr.lublin.eu 81 466 53 00
– Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich w Lublinie, ul. Konrada Wallenroda 4d, 20-607 Lublin Telefon: 81 477 53 03, 81 477 51 82 Adres e-mail: w5@lublin-zachod.sr.gov.pl
– Poradnie Psychologiczno -Pedagogiczne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 Radości 8 20-530 Lublin tel.(81) 442-30-01 e-mail: poczta@ppp2.lublin.eu
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 4 Ul. Żołnierzy Niepodległej Lublin, Tel. 81 532 48 22 e-mail: poczta@zp2.lublin.eu
Rozdział V
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
- Dyrektor przedszkola lub wyznaczony przez niego pracownik placówki dokonuje przeglądu standardów co najmniej raz do roku.
- Przy dokonaniu przeglądu standardów weryfikuje stan prawny, zaistniałe zdarzenia, zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i skuteczność podejmowanych działań.
- W przypadku stwierdzenia potrzeby aktualizacji standardów wyznaczony pracownik każdorazowo informuje dyrektora, a w przypadku gdy przeglądu dokonuje dyrektor przedszkola informuje radę pedagogiczną o potrzebie wprowadzenia zmian.
- Zmiany mogą być proponowane przez każdego pracownika przedszkola.
- Dyrektor może zwrócić się do instytucji zewnętrznej w celu uzyskania wsparcia merytorycznego w zakresie aktualizacji Standardów.
- O każdej zmianie Standardów dyrektor przedszkola niezwłocznie informuje dzieci, rodziców i pracowników przedszkola.
Rozdział VI
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor placówki.
- Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich. Wzór upoważnienia został określony w załączniku do niniejszej procedury
- Pracownik wyznaczony w rozdziale VI pkt. 2 niniejszej Procedury powinien w ocenie dyrektora:
a) wyróżniać się empatią i zrozumieniem problemów dzieci,
b) umieć komunikować się z dziećmi w sposób dostosowany do ich wieku i rozwoju,
c) charakteryzować się spokojem i poszanowaniem wśród dzieci, rodziców oraz pracowników,
d) powiadać wykształcenie lub stosowne przygotowanie pedagogiczne,
e) posiadać umiejętności organizacyjne oraz potrafić doradzać innym pracownikom co do stosowania niniejszej procedury i zostać przeszkolona ze stosowania niniejszej Procedury
4. Dla pracowników zatrudnionych w czasie wejścia Standardów ochrony małoletnich dyrektor przedszkola zorganizuje szkolenie, podczas którego zapoznaje pracowników z wprowadzonymi standardami.
5. Potwierdzenia przeszkolenia pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych znajdują się w odpowiednich protokołach z tych spotkań.
6. Odbycie przygotowania do stosowania Standardów ochrony małoletnich każdy pracownik potwierdza podpisem. Podpisane oświadczenie znajduje się w dokumentacji przedszkola. (załącznik nr 1 – oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich)
7. Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami podczas podpisywania umowy pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie.
Rozdział VII
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
- Niniejsze standardy ochrony dzieci są jawne dla rodziców, prawnych opiekunów oraz pracowników.
- Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest udostępniana rodzicom na stronie internetowej
- Dla dzieci przygotowana zostaje wersja skrócona niniejszych standardów.
- Standardy, w wersji skróconej wywieszone są na tablicy ogłoszeń w placówce, a także w pełnej wersji, na każde żądanie, dostępne są w gabinecie dyrektora.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
Dyrektor prowadzi rejestr i przechowuje dokumentację:
1) ujawnionych incydentów,
2) zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Notatki służbowe, Karta interwencji, plan pomocy małoletniemu, protokoły ze spotkań Zespołu i inne dokumenty dotyczące ochrony dziecka przed krzywdzeniem, przechowywane są w indywidualnej teczce dziecka w dokumentacji Ochrony Małoletnich w Przedszkolu.
Rozdział IX
Zasady ochrony wizerunku dziecka oraz bezpieczeństwo w sieci
- Zasady ochrony wizerunku
a) Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
b) Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka. Rodzice/opiekunowie prawni wyrażają zgodę lub jej nie wyrażają na publikację wizerunku dziecka poprzez wyrażenie zgody lub nie wyrażenia zgody na druku Zgody- załącznik nr 3 do SOM.
c) Deklaracje rodziców/opiekunów prawnych wyrażające ich zgodę na fotografowanie dzieci w przedszkolu są zbierane raz w roku na pierwszym zebraniu organizowanym przez przedszkole w danym roku szkolnym. W każdym czasie rodzic/opiekun prawny może deklarację zmienić.
d) Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa stanowią do niniejszej Procedury- załącznik nr 4 do SOM. Rodzice/prawni opiekunowie zapoznają się z tymi zasadami po przyjęciu dziecka do przedszkola. Zasady te dostępne są na tablicy informacyjnej dla rodziców oraz stronie internetowej przedszkola
- Bezpieczeństwo w sieci
a) Dzieci na terenie przedszkola nie mają bezpośredniego dostępu do internetu
b) W momencie wprowadzenia możliwości korzystania przez dzieci z Internetu na terenie przedszkola, nauczyciele podejmują działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
c) Przedszkole zapewnia dzieciom udział w zajęciach edukacyjnych, mających na celu rozpoznawanie zagrożeń w sieci.
d) Przedszkole przekazuje rodzicom informacje na temat zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z sieci internetowej w domu, gdy pracownicy przedszkola zaobserwują niepokojące zachowania u dziecka lub dziecko samo zgłasza z jakich gier/stron internetowych korzysta. W przypadku powtarzających się niepokojących zachowań u dzieci związanych z niekontrolowanym korzystaniem z interentu, placówka organizuje zebranie z rodzicami na ten temat.
3. Utrwalnie wizerunku przez osoby trzecie
a) Zanim dyrektor przedszkola zezwoli określonej firmie fotograficznej na fotografowanie dzieci w przedszkolu jest zobowiązany do sprawdzenia wiarygodności i rzetelności oraz uzgodnić z jej przedstawicielem warunki wykonania usługi. Po wykonaniu zdjęć są one udostępnione rodzicom/opiekunom prawnym, a w przypadku nie wykupienia ich przez rodziców/opiekunów prawnych, zniszczone przez usługodawcę bez prawa wykorzystywania zdjęć w innym celu. Usługodawca dokonuje utylizacji zarówno wersji papierowej jak i elektronicznej, potwierdzając to podpisaniem oświadczenia o niszczeniu niewykupionych zdjęć.
b) Nauczyciel może umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki po wyrażeniu zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka.
c) Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody rodzica/opiekuna dziecka.
Rozdział X
Monitoring stosowania Polityki
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za realizację i monitorowanie Polityki ochrony dzieci w placówce.
- Dyrektor przedszkola natychmiast reaguje na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Dyrektor przedszkola lub osoba wyznaczona spośród pracowników przeprowadza wśród pracowników placówki ankietę raz w roku, a w razie potrzeby częściej, dokonywanie przeglądu, ewaluacji i aktualizacji standardów – Załącznik 5 – wzór ankiety do SOM.
- Wnioski z oceny pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami oraz dostosowaniem do aktualnych potrzeb, a także wnioski z przeprowadzonej ewaluacji poprzez ankietowanie opracowywane są w formie pisemnego raportu.
- Wyniki raportu omawiane są na zebraniu ogólnym wszystkich pracowników.
- Jeżeli zawarte w raporcie wnioski zakładają konieczność aktualizacji standardów, to ich nowa treść, po zatwierdzeniu przez dyrekcję, udostępniona zostaje personelowi, dzieciom i ich rodziców/opiekunom prawnym w sposób przewidziany we wcześniejszych punktach.
Rozdział XI
Przepisy końcowe
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia – Zarządzenie nr 1/2024 Dyrektora Przedszkola niepublicznego „BAJNINIO” w Lublinie z dnia 02.08.2024r.
- Polityka jest dostępna dla nauczycieli i pracowników placówki, rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, na tablicy ogłoszeń w wersji skróconej papierowej oraz zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola. Dzieci zapoznają się z Polityką podczas zajęć dydaktycznych.
- Każdy z pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zatrudnionych w placówce zobowiązany jest do przestrzegania zasad zawartych w niniejszej procedurze. Zapoznanie się z tymi zasadami potwierdza własnoręcznym podpisem na dokumencie papierowym.
Przedszkole Niepubliczne Bajninio
ul. Kasztelańska 31 lok. 4
20-810 Lublin
Copyright © OceanWP Theme by Marcin Golec